ترفند های ویندوز seven
**پایگاه دانش و سرگرمی**
سیستم تبادل بنر پارود

ترفند های ویندوز seven

 

1. روش حذف دائمی فایل ها در ویندوز :

وقتی که فایلی را درون ویندوز Delete می کنید، در حقیقت آن فایل پاک نشده است. بلکه تنها لینک های مرتبط با محل قرار گیری فایل بر روی هارد دیسک از درون سیستم عامل پاک شده اند. این کار به شما اجازه می دهد تا از فضایی که توسط فایل پاک شده اشغال شده بود، برای ذخیره اطلاعات جدید استفاده کنید. همانطور که می بینید فایل های شما پاک نشده اند و هر لحظه ممکن است از اعماق تاریک هارد دیسک تان شکار شده و بیرون کشیده شوند.

یک کاربر کامپیوتر که دانش فنی کافی داشته باشد، به راحتی می تواند هر فایل پاک شده ای را بازیابی کرده و اسرار شما را هویدا سازد! اما چندان نگران نباشید، برنامه CCleaner شیوه مناسبی را برای حذف دائمی اطلاعات دیلیت شده از روی هارد دیسک در اختیارتان می گذارد.


قدم اول: آخرین نسخه سی کلینر را دانلود کنید.

قدم دوم: در پنجره اصلی برنامه CCleaner بر روی آیکون Tools در ستون سمت چپ کلیک کنید.

قدم سوم: از لیستی که در پنجره جدید باز می شود، بر روی گزینه Drive Wiper کلیک کنید.

قدم چهارم: در جلوی گزینه Wipe عبارت Free Space Only را انتخاب کنید. حال در مقابل گزینه Security دفعات بازنویسی فضای خالی، برای نابودی کامل اطلاعات را انتخاب کنید.

قدم پنجم: درایوی را که می خواهید اطلاعات Delete شده روی آن را نابود کنید، انتخاب کرده ودکمه Wipe را بزنید.

 

دفعات بازنویسی (passes) که در برنامه انتخاب می کنید، تعداد مراحل پاک کردن و دوباره نویسی اطلاعات روی فضای خالی هارد هستند. هر چه دفعات بیشتری انتخاب کنید، اطمینان و امنیت بالاتری خواهید داشت. اما زمان انجام کار هم بسیار طولانی تر خواهد شد.

معمولا یک مرحله پاک کردن و بازنویسی اطلاعات (simple overwrite) کافی و مناسب به نظر می رسد و وقت زیادی هم نخواهد گرفت. اما اگر نابودی اطلاعات مورد نظر خیلی برای تان مهم است و می خواهید امنیت بیشتری داشته باشید (مثلا هنگام فروش کامپیوتری که عکس ها و ویدیوهای خانوادگی یا اسناد شرکتی روی آن داشته اید) می توانید از دفعات بازنویسی بیشتری استفاده کنید.

بسته به حجم هارد دیسک تان و دفعات بازنویسی انتخابی، این زمان ممکن است ساعت ها طول بکشد. اما گاهی تحمل چند ساعت یا چند روز کار اضافه به قیمت افزایش امنیت، ارزشش را دارد.

 

2. قرار دادن فایل ویدیویی به عنوان background در ویندوز 7 :

نصاویر پشت‏زمینه صفحه دسکتاپ ویندوز که به Background و Wallpaper نیز معروف هستند، همواره زیبایی خاصی به ظاهر ویندوز می‏بخشند. از این رو کاربران سعی می‏کنند تا زیباترین و جذاب‏ترین عکس‏ها را برای تصویر پس‏زمینه دسکتاپ خود انتخاب کنند. اما آیا شما مجبورید همیشه از تصاویر و عکس‏ها برای پشت‏زمینه دسکتاپ استفاده کنید؟ آیا تاکنون به این فکر کرده‏اید که می‏توان یک فایل ویدئویی را در پشت زمینه دسکتاپ قرار داد تا به جای یک عکس ثابت، یک فیلم متحرک پس‏زمینه دسکتاپ باشد؟ در صورتی که از ویندوز ۷ استفاده می‏کنید، این رویا به سادگی تحقق می‏یابد! هم‏اکنون با استفاده از این ترفند می‏توانید در صورت استفاده از ویندوز ۷، یک فایل ویدئویی را در پشت‏زمینه دسکتاپ خود قرار دهید. طبعاً هر چقدر محتوای این فایل ویدئویی زیباتر و با کیفیت‏تر باشد، دسکتاپ شما رویایی‏تر خواهد شد.
برای این کار:
در قدم اول نیازمند یک ابزار جانبی به نام Windows DreamScene هستیم.
نصب Windows DreamScene بر روی دو نوع ویندوز ۷، ۳۲ و ۶۴ بیتی متفاوت است.
ابتدا باید مطمئن شوید ویندوزی که از آن استفاده می‏کنید ۳۲ بیتی است یا ۶۴ بیتی؛ برای پی بردن به این موضوع، بر روی Computer در منوی Start راست کلیک کنید و Properties را انتخاب نمایید. در پنجره ظاهر شده در قسمت System type نوع ویندوز درج شده است.

اکنون با توجه به ویندوز خود، یکی از فایل های زیر را دانلود نمایید.
Windows DreamScene مخصوص ویندوز ۷ نسخه ۳۲ بیتی:

http://upload.iranvij.ir/images_shahrivar/13147569181.zip


Windows DreamScene مخصوص ویندوز ۷ نسخه ۶۴ بیتی:

http://upload.iranvij.ir/images_shahrivar/13147569731.zip


برای نصب DreamScene در نسخه ۳۲ بیتی:
پس از آن دانلود فایل DreamScene_Win7_x32.zip، آن را از حالت فشرده خارج کنید.
سپس فایل به نام Windows7-DreamScene-Enable.exe را با دو بار کلیک اجرا نمایید.
پس از مشاهده پنجره سیاه رنگ، کلیدی را به دلخواه فشار دهید تا نصب DreamScene آغاز شود.
مشاهده پیغام Windows 7 DreamScene installed without error به منزله نصب موفقیت‏آمیز آن است. کلیدی را فشار دهید تا پنجره بسته شود.
دقت کنید در طول نصب، یک بار فایل explorer.exe به طور اتوماتیک بسته و اجرا می‏شود (این موضوع با محو شدن نوار تسک‏بار و بازگشت آن پس از چند لحظه مشخص می‏شود). در صورتی explorer.exe بسته شد، اما اتوماتیک باز نشد (یعنی تسک‏بار همچنان ناپدید ماند) کافی است یک بار کلیدهای ترکیبی Ctrl+Alt+Delete را فشار دهید. در صفحه پدیدار شده Start Task Manager را انتخاب کنید. در پنجره Windows Task Manager از منوی File بر روی New Task کلیک کنید. سپس عبارت explorer.exe را وارد کرده و Enter بزنید تا تسک‏بار ظاهر شود.

برای نصب DreamScene در نسخه ۶۴ بیتی:
پس از آن دانلود فایل DreamScene_Win7_x64.zip، آن را از حالت فشرده خارج کنید.
حال فایل DreamScene.dll را در مسیر Copy ،C:WindowsSystem32 و Paste کنید.
همچنین فایل DreamScene.dll.mui را در مسیر Copy ،C:WindowsSystem32en-US و Paste نمایید.
سپس بر روی فایل Dscene.reg دو بار کلیک کنید و در پیغامی که نمایش داده می‏شود دکمه Yes را انتخاب نمایید.
اکنون نیازمندیم تا پروسه explorer.exe را یک بار باز و بسته کنیم. بدین منظور کلیدهای ترکیبی Ctrl+Alt+Delete را فشار دهید. در صفحه پدیدار شده Start Task Manager را انتخاب کنید. سپس در پنجره Windows Task Manager ابتدا به تب Processes بروید و در لیست موجود، explorer.exe را انتخاب کنید و بر روی دکمه End Process کلیک کنید (دقت کنید با این کار بایستی تسک‏بار ویندوز ناپدید شود). پس از این کار در همان پنجره Task Manager، از منوی File بر روی New Task کلیک کنید. سپس عبارت explorer.exe را وارد کرده و Enter بزنید تا تسک‏بار ظاهر شود.

پس از نصب موفقیت آمیز DreamScene، دیگر کار چندانی باقی نمی‏ماند.
اکنون کافی است بر روی یک فایل ویدئویی با فرمت WMV یا MPEG راست کلیک کنید و در منوی راست کلیک بر روی گزینه Set as Desktop Background کلیک کنید.
خواهید دید که فایل ویدئویی در پشت‏زمینه دسکتاپ نمایش داده می‏شود. (ترفندستان)
همچنین برای کنترل فایل ویدئویی پخش شده در صفحه دسکتاپ، بر روی فضای خالی از صفحه دسکتاپ راست کلیک کنید و در منوی ظاهر شده گزینه Pause DreamScene را انتخاب کنید. برای ادامه پخش نیز، گزینه Play DreamScene را انتخاب نمایید.

تنها لازم به ذکر است، در صورتی که پس از انتخاب فایل ویدئویی و نمایش آن دیدید که نوشته‏های آیکن شورتکات‏های موجود در صفحه مقداری ناواضح شده است، عمل زیر را انجام دهید:
بر روی صفحه دسکتاپ راست کلیک کنید و Personalize را انتخاب نمایید. در پنجره ظاهر شده یکی از Themeهای موجود را انتخاب کنید (به عنوان مثال تم پیش‏فرض ویندوز به نام Windows 7). حال مجدد فایل ویدئویی را طبق روشی که در بالا توضیح داده شد به عنوان پشت‏زمینه دسکتاپ انتخاب کنید.

 

3. غیر فعال کردن قابلیت scan and fix nv ,dkn,c 7 :

یکی از امکاناتی که برای اولین بار در ویندوز ۷ رونمایی شده است قابلیت Scan and Fix است که در قالب یک پنجره به هنگام اتصال فلش دیسک و به طور کلی دیسک های برداشتنی (Removable Disk) به دستگاه نمایش داده می‌شود. کاربرد Scan and Fix در اسکن و تعمیر مشکلات سیستمی سخت‌‌افزارهایی که است که به کامپیوتر متصل می‌شوند. در صورتی که به این قابلیت علاقه‌ای ندارید با استفاده از ترفندی که هم‌اکنون به معرفی آن خواهیم پرداخت می‌توانید آن را غیرفعال کنید.

بدین منظور:
ابتدا به منوی Start بروید و عبارت msconfig را وارد نمایید.
حال بر روی cmd.exe راست کلیک کنید و گزینه Run as administrator را انتخاب نمایید.
سپس در پنجره System Configuration، به تب Services بروید.
اکنون در میان سرویس های موجود، Shell Hardware Detection را یافته و تیک کنار آن را بردارید.
پنجره را OK کنید.

در مرحله بعدی، عبارت services.msc را در منوی Start وارد کرده و Enter بزنید.
در پنجره Services، از میان سرویس‌های موجود مجدداً Shell Hardware Detection را یافته و بر روی آن دوبار کلیک کنید.
در پنجره باز شده، بر روی دکمه Stop کلیک کنید.
همچنین وضعیت گزینه Automatic را بر روی Disabed تنظیم نمایید.
نهایتاً روی دکمه OK کلیک نمایید.

خواهید دید که با این کار در صورت اتصال یک دیسک برداشتنی، دیگر اثری از Scan and Repair نخواهد بود.
لازم به ذکر است با انجام این کار، دیگر پنجره Autoplay هم به هنگام اتصال یک دیسک برداشتنی نمایش داده نخواهد شد.
همچنین در صورتی که قصد دارید مجدداً Scan and Fix را فعال کنید کافی است تمامی تنظیمات فوق را به حالت اولیه بازگردانید.

4. تم های مخفی ویندوز 7:

یکی از ویژگی‏های بارز ویندوز ۷ ظاهر زیبا و جذاب آن است. این ویژگی به کمک تم یا قالب‏های موجود در آن شکل می‏گیرد. در ویندوز ۷ به طور پیش فرض ۶ تم قابل انتخاب است که با انتخاب هر تم، ظاهر صفحه دسکتاپ و صداهای موجود در ویندوز تغییر می‏کند. اما بایستی بدانید که در ویندوز ۷، علاوه بر تم های موجود، ۵ تم دیگر نیز به شکل مخفی وجود دارد! در این ترفند نحوه آشکار‏سازی و انتخاب این تم‏های مخفی را برای شما بازگو خواهیم کرد. این قالب‏های مخفی با محوریت کشورهای استرالیا، کانادا، بریتانیا، ایالات متحده و آفریقای جنوبی ساخته شده‏اند و شامل تصاویر پشت زمینه‏ای از این کشورها هستند.

بدین منظور:
ابتدا بایستی قابلیت مشاهده فایل‏های مخفی سیستم را فعال نمایید. در منوی Start عبارت Folder Options را وارد کرده و Enter بزنید. در پنجره Folder Options به تب View بروید و تیک گزینه Hide protected operating system files را بردارید و Yes را انتخاب کنید. سپس پنجره را OK کنید.
اکنون وارد Computer شوید.
حال به مسیر C:WindowsGlobalizationMCT مراجعه کنید.
در این مسیر ۵ فولدر مشاهده می‏کنید. این ۵ فولدر متعلق به ۵ تم مخفی هستند و عبارات ۲ حرفی که در نام آنها مشاهده می‏کنید مخفف کشورهایی هستند که در بالا نام بردیم.
به دلخواه وارد یکی از پوشه‏ها شوید. سپس به فولدر Theme مراجعه کنید و بر روی فایل موجود در آن دو بار کلیک کنید.
تم مورد نظر انتخاب شده و در حافظه ویندوز ذخیره شده است.
این کار را در هر ۵ فولدر انجام دهید.
اکنون در صورتی که بر روی فضای خالی از صفحه دسکتاپ راست کلیک کنید و Personalize را انتخاب کنید، در قسمت My Themes این ۵ تم جدید را مشاهده میکنید. با کلیک بر روی هر کدام تم مورد نظر انتخاب می‏شود.

5. معرفی یک باگ کوچک در ویندوز 7:

عبارت باگ (Bug) به نوعی اشکال یا اشتباه در اجرای نرم‌افزار که موجب نتایج اشتباه یا اجرا نشدن نرم‌افزار می‌شود، اطلاق می‌گردد. برنامه‌نویسان مایکروسافت سابقه طولانی در این زمینه داشته‌اند و نسخه‌های مختلف ویندوز با باگ‌های کوچک و بزرگی همراه بوده که معمولاً با ارائه به‌روزرسانی‌های مختلف برطرف شده است. ویندوز 7 نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این ترفند قصد داریم به معرفی یک باگ کوچک که به هنگام کپی کردن دو پوشه خاص در محیط ویندوز 7 رخ می‌دهد بپردازیم. لازم به ذکر است با جستجویی که توسط وب‌سایت ترفندستان صورت گرفت این باگ تاکنون در هیچ سایت خارجی معرفی نشده است و نگارنده این ترفند برای اولین بار این باگ رو کشف نموده است و وب سایت ترفندستان اولین منتشر کننده آن به زبان فارسی است.
 

در ابتدا در محیط ویندوز یک پوشه (Folder) با حجم زیاد را Copy کرده و در محل دیگری Paste کنید. با پدیدار شدن پنجره Copy، در محل جدیدی که پوشه در حال Paste شدن است، بر روی پوشه تازه ایجاد شده راست‌کلیک کرده و Rename را انتخاب کنید و نام جدیدی برای پوشه وارد کنید. خواهید دید که به علت این که عملیات کپی هنوز تمام نشده است، پیغام خطای Folder In Use ظاهر می‌شود و به شما اجازه Rename کردن پیش از پایان عملیات را نمی‌دهد.

تا اینجای کار همه چیز طبیعی بوده است، اکنون به درایو C رفته و پوشه Program Files را کپی کرده و در محل دیگری Paste کنید. اکنون مجدد کار بالا را انجام دهید و پوشه Program Files تازه ایجاد شده در محل دیگر را Rename کنید. خواهید دید که این بار پیغام خطایی دریافت نخواهید کرد و پوشه جدید پیش از پایان عملیات کپی قابلیت تغییر نام را دارد. در نتیجه پوشه Program Files یک نوع استثنا محسوب می‌شود.

حالا همین کار را با پوشه Windows انجام دهید. ابتدا آن را در محلی Paste کنید، سپس (ترفندستان) در حین عملیات کپی، نام آن را تغییر دهید. خواهید دید که این بار اتفاق عجیب‌تری رخ می‌دهد! با هر بار تغییر نام، تغییر نام انجام می‌شود اما یک پوشه جدید به نام Windows ایجاد می‌شود و بقیه فایل‌ها در آن کپی می‌گردد. در نتیجه اگر این کار را چندین بار انجام دهید به همان تعداد پوشه جدید خواهید داشت.

 6. چسباندن computer و document به تسک بار ویندوز :

یکی از قابلیت‌هایی که برای اولین‌بار در ویندوز 7 شاهد آن بودیم، قابلیت چسباندن یا در اصطلاح سنجاق کردن (Pin) برنامه‌ها به تسک‌بار (Taskbar) یا نوار وظیفه ویندوز 7 است. بدین صورت که کافی است بر روی آیکن برنامه در تسک‌بار، راست کلیک کنید و گزینه Pin this program to taskbar را انتخاب کنید تا در صورت بسته شدن پنجره برنامه، آیکن آن جهت دسترسی سریع‌تر همواره در تسک‌بار موجود باشد. اما اگر این کار را برای پنجره Computer و Documents انجام دهید، عمل سنجاق شدن انجام می‌گیرد. اما وقتی بر روی آیکن مورد نظر کلیک می‌کنیم، به جای پنجره Computer یا Documents، پنجره Libraries باز می‌شود. در این ترفند قصد داریم کاری کنیم تا به جای باز شدن پنجره Libraries، پنجره Computer یا Documents باز شود. همچنین نحوه چسباندن سایر پوشه‌های مهم نظیر Control Panel و پوشه‌های دلخواه دیگر را نیز فرا خواهید گرفت.
بدین منظور:
ابتدا بر روی دکمه Start کلیک کنید.
سپس (ترفندستان) به All Programs > Accessories رفته و بر روی Windows Explorer راست کلیک کنید.
در پنجره باز شده به تب Shortcut بروید.
اکنون محتویات قسمت Target را پاک کنید. سپس در صورتی که قصد دارید Computer به تسک‌بار سنجاق شود، عبارت زیر را Copy کرده و در قسمت Paste ،Target نمایید:

%windir%explorer.exe /n,::{20D04FE0-3AEA-1069-A2D8-08002B30309D}

به جای عبارت فوق از این عبارت هم می‌توانید استفاده کنید:

%windir%explorer.exe shell:MyComputerFolder

سپس پنجره را OK کنید.
اکنون در صورتی که Computer را باز کنید و بر روی آیکن آن در تسک‌بار راست کلیک کنید و Pin this program to taskbar را انتخاب نمایید، با بستن پنجره Computer و کلیک بر روی آیکن Pin شده، مشاهده خواهید کرد که پنجره Computer باز می‌شود.

اما برای اینکه پوشه Documents به تسک‌بار ویندوز چسبانده شود، کافی است از این عبارت به جای عبارت قبلی استفاده کنید و آن را در قسمت Target وارد کنید:

%windir%explorer.exe ::{450D8FBA-AD25-11D0-98A8-0800361B1103

همچنین شما می‌توانید سایر پوشه‌های مهم دیگر را نیز به تسک‌بار سنجاق کنید. کد مربوط به هر یک در ذیل درج شده است:

Recycle Bin

%windir%explorer.exe /n,::{645FF040-5081-101B-9F08-00AA002F954E

Network Neighborhood

%windir%explorer.exe /n,::{208D2C60-3AEA-1069-A2D7-08002B30309D}

Control Panel

%windir%explorer.exe /n,::{20D04FE0-3AEA-1069-A2D8-08002B30309D}::{21EC2020-3AEA-1069-A2DD-08002B30309D}

Printers and Faxes

%windir%explorer.exe /n,::{20D04FE0-3AEA-1069-A2D8-08002B30309D}::{21EC2020-3AEA-1069-A2DD-08002B30309D}::{2227A280-3AEA-1069-A2DE-08002B30309D}

Scanners and Cameras

%windir%explorer.exe /n,::{20D04FE0-3AEA-1069-A2D8-08002B30309D}::{21EC2020-3AEA-1069-A2DD-08002B30309D}::{E211B736-43FD-11D1-9EFB-0000F8757FCD}

Fonts

%windir%explorer.exe /n,::{20D04FE0-3AEA-1069-A2D8-08002B30309D}::{21EC2020-3AEA-1069-A2DD-08002B30309D}::{D20EA4E1-3957-11d2-A40B-0C5020524152}

Network Connections

%windir%explorer.exe /n,::{20D04FE0-3AEA-1069-A2D8-08002B30309D}::{21EC2020-3AEA-1069-A2DD-08002B30309D}::{7007ACC7-3202-11D1-AAD2-00805FC1270.}

Administrative Tools

%windir%explorer.exe /n,::{20D04FE0-3AEA-1069-A2D8-08002B30309D}::{21EC2020-3AEA-1069-A2DD-08002B30309D}::{D20EA4E1-3957-11d2-A40B-0C5020524153}

Tasks Scheduler

%windir%explorer.exe /n,::{20D04FE0-3AEA-1069-A2D8-08002B30309D}::{21EC2020-3AEA-1069-A2DD-08002B30309D}::{D6277990-4C6A-11CF-8D87-00AA0060F5BF}

در صورتی که قصد دارید یک پوشه دلخواه را به تسک‌بار سنجاق کنید نیز میتوانید چنین کاری را صورت دهید. به عنوان مثال اگر قصد سنجاق کردن پوشه C:Tarfandestan را داشته باشیم، از این عبارت استفاده می‌کنیم:

%windir%explorer.exe C:Tarfandestan

برای بازگردانی به حالت اولیه و باز نمودن Libraries نیز کافی است این عبارت را جایگزین نمایید:

%windir%explorer.exe

7. مشاهده تاریخچه به روز رسانی های ویندوز ویستا و 7 :

Windows Update یکی از ابزارهای موجود در ویندوزهای ویستا و 7 است که امکان به‌رو‌نمودن ویندوز را با نصب آخرین پچ‌های امنیتی و نرم افزاری فراهم می‌سازد. استفاده از Windows Update یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ امنیت کامپیوتر و ویندوز است. به طور پیش‌فرض در ویندوز ویستا و 7، آپدیت‌ها به صورت اتوماتیک از اینترنت دانلود شده و بر روی ویندوز نصب می‌شوند. به همین دلیل بسیاری از کاربران بدون این که تغییری در تنظیم Windows Update دهند اصلاً متوجه به روز شدن ویندوز خود نمی‌شوند. در نتیجه مطلع نمی‌شوند که بر روی ویندوزشان چه آپدیت‌هایی نصب شده است. خوشبختانه در ویندوزهای ویستا و 7 می‌توان به سادگی تاریخچه آپدیت‌های دانلود شده و نصب شده ویندوز را مشاهده کرد. در این ترفند قصد داریم به معرفی نحوه انجام این کار بپردازیم.
 

برای این کار:
وارد منوی Start شوید و عبارت Windows Update را وارد نموده و Enter بزنید.
در پنجره باز شده، بر روی View update history کلیک کنید.
در این پنجره امکان مشاهده تک‌تک آپدیت‌های دانلود شده و نصب شده بر روی ویندوز را خواهید داشت.
در ستون Name، توضیح هر آپدیت درج شده است.
در ستون Status، (ترفندستان) وضعیت هر آپدیت مشخص شده است. این وضعیت می‌تواند Successful باشد به این معنا که آپدیت با موفقیت روی ویندوز نصب شده است. و یا عبارت Failed در آن درج شده باشد به این معنا که آپدیت به طور کامل بر روی ویندوز نصب نشده است. دلیل این موضوع می‌تواند مشکلاتی از قبیل مشکل اتصال اینترنت یا عدم نصب یک آپدیت ضروری پیش از نصب این آپدیت، باشد.
در ستون Importance نیز میزان اهمیت نصب هر آپدیت درج شده است.
و نهایتاً در ستون Date Installed نیز تاریخ نصب شدن هر آپدیت مشخص شده است.
با راست کلیک بر روی هر آپدیت و انتخاب گزینه View details می‌توانید جزئیات مربوط به آپدیت را مشاهده کنید.

لازم به ذکر است برای حذف هر آپدیت از روی ویندوز می‌توانید بر روی گزینه Installed Updates در بالای همین پنجره کلیک کنید.
 

8. دو ترفند پیرامون Task manager ویندوز ویستا و 7 :


یکی از تغییراتی که در ویندوزهای ویستا و 7 نسبت به ویندوز XP شاهد بودیم تغییراتی در Task Manager ویندوز بود. Task Manager یکی از برنامه‌های اصلی ویندوز است که اطلاعاتی پیرامون جزئیات پروسه‌ها و سرویس‌های در حال اجرا، اطلاعات سخت افزاری، اطلاعات مربوط به شبکه و... را در اختیار ما قرار می‌دهد. در این ترفند قصد داریم به معرفی 2 ترفند پیرامون Task Manager ویندوز ویستا و 7 بپردازیم.
 

1. دسترسی سریع تر به Task Manager

همان طور که می‌دانید سه کلید Ctrl+Alt+Delete برای باز کردن Task Manager معروف هستند. اما در ویندوزهای ویستا و 7، با فشردن این سه کلید ترکیبی، صفحه‌ای نمایش داده خواهد شد که با انتخاب گزینه Start Task Manager می‌توان به پنجره Task Manager دسترسی داشت. در نتیجه برای باز کردن آن‌ باید دو مرحله طی کرد. اما شما می‌توانید تنها با فشردن کلیدهای ترکیبی Ctrl+Shift+Esc، مستقیماً Task Manager را باز کنید.


2. دسترسی به فایل هر پروسه بر روی هارد دیسک

در صورتی که در Task Manager به تب Processes بروید، لیست پروسه‌های در حال اجرا در ویندوز را خواهید دید. اما ممکن است (ترفندستان) این سوال برای‌تان پیش بیاید که فایل مربوط به هر کدام از این پروسه‌ها در کجای هارد دیسک ذخیره شده است؟ در صورتی که از ویندوز XP استفاده می‌کردید، Task Manager پاسخی برای این سوال نداشت، اما در ویندوز ویستا و 7 کافی است بر روی پروسه مورد نظر راست کلیک کنید و Open File Location را انتخاب نمایید. دقت کنید در صورتی که این گزینه قابل انتخاب نبود کافی است تیک گزینه Show processes from all users را بردارید.

9. غیر فعال کردن windows mobility center در ویندوز ویستا و 7 :

Windows Mobility Center ابزار مفیدی است که در لپتاپ‌هایی که بر روی آنها ویندوز ویستا یا 7 نصب شده است وجود دارد و مواردی نظیر بهینه‌سازی باتری، تعدیل و تنظیم کردن صدا و اتصال به سخت‌افزار خارجی از کاربردهای آن است. اما این ابزار برای همه کاربران کاربرد ندارد و علاوه بر آن با توجه به اینکه با کلیدهای ترکیبی Ctrl+X فعال می‌شود ممکن است چندان به مذاق برخی کاربران خوش نیاید. با استفاده از این ترفند می‌توانید Windows Mobility Center را از طریق رجیستری ویندوز غیرفعال کنید.
 

بدین منظور:
بر روی دکمه Start کلیک کنید.
سپس عبارت regedit را وارد نموده و Enter بزنید تا وارد محیط ویرایشگر رجیستری شوید.
اکنون مسیر زیر را طی کنید:
HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionPoliciesMobilityCenter
حال بر روی قسمت سمت راست صفحه، راست کلیک کرده و گزینه New > DWORD (32-bit) Value را انتخاب کنید.
نام آن را نیز NoMobilityCenter قرار دهید.
اکنون بر روی NoMobilityCenter دوبار کلیک کنید (ترفندستان) و در قسمت Value عدد 1 را وارد کنید.
سپس بر روی OK کلیک کنید و رجیستری را ببندید.
تغییرات در همان لحظه اعمال شده است.

برای بازگشت به حالت قبل و فعال‌سازی مجدد، کافی است به NoMobilityCenter مقدار 0 بدهید یا آن را Delete کنید.
10. افزایش سرعت بالا آمدن ویندوز ویستا و7 با انجام یک تنظیم ساده :
یکی از مشکلات شایع در سیستم‌های تحت ویندوز، کند بودن سرعت بالا آمدن و راه‌اندازی آن است. به طوری که پس از روشن کردن سیستم، زمان زیادی صرف ورود به ویندوز و بارگذاری کامل صفحه دسکتاپ می‌شود. این موضوع در کامپیوترهای قدیمی و سیستم‌هایی که دارای نرم‌افزارهای نصب شده زیادی هستند بیشتر به چشم می‌خورد. بسیاری از کاربران برای حل این مشکل از طریق تنظیمات msconfig به خالی کردن برنامه‌های اجرا شده در Startup میپردازند. این راه مفید است اما همواره نمی‌تواند کافی باشد. در صورتی که از ویندوز ویستا یا 7 استفاده می‌کنید و با این مشکل روبرو هستید، بایستی بدانید در این دو ویندوز قابلیتی به نام Windows Boot Performance Diagnostics نفهته است که بسیاری از کاربران از آن بی‌خبرند. با فعال نمودن این ابزار، ویندوز به طور اتوماتیک موانعی که باعث کاهش سرعت بالا آمدن ویندوز می‌شود را به طور اتوماتیک تشخیص داده و آنها را رفع می‌کند. در این ترفند قصد داریم به معرفی این قابلیت مفید بپردازیم.

برای این کار:
ابتدا در منوی Start عبارت gpedit.msc را وارد کرده و Enter بزنید.
در پنجره Local Group Policy Editor از پنل سمت چپ مسیر زیر را طی کنید:

Computer Configuration > Administrative Templates > System > Troubleshooting and Diagnostics > Windows Boot Performance Diagnostics

اکنون از قسمت سمت راست پنجره، بر روی Configure Scenario Execution level دوبار کلیک کنید.
در پنجره جدید، گزینه Enabled را انتخاب نمایید. همچنین (ترفندستان) اطمینان پیدا کنید در قسمت Scenario Execution Level گزینه Detection, Troubleshooting and Resolution در حالت انتخاب باشد.
اکنون بر روی دکمه OK کلیک کنید.
حال ویندوز را یکبار Restart نمایید.
اکنون Windows Boot Performance Diagnostics فعال بوده و به تشخیص و حل مشکلاتی که باعث کندی بالا آمدن ویندوز می‌شود می‌پردازد.

دقت نمایید برای این که Windows Boot Performance Diagnostics به درستی کار کند، بایستی سرویس (Diagnostic Policy Service (DPS در محیط ویندوز فعال باشد. برای اطمینان این قضیه:
در منوی Start عبارت Services را تایپ کرده و Enter بزنید.
در پنجره باز شده Diagnostic Policy Service را یافته و اطمینان پیدا کنید وضعیت (Status) آن بر روی Started قرار گرفته است.

11. افزودن RAN به منوی Start در ویندوز ویستا و 7 :

در صورتی که از ویندوز ویستا یا 7 استفاده می‌کنید، حتماً می‌دانید که در صورت کلیک بر روی منوی Start، بر خلاف ویندوز XP اثری از Run نمی‌بنید. Run ابزاری است که در ویندوز XP امکان تایپ دستورات خاصی را برای دسترسی به قسمت‌های مختلف ویندوز برای ما مهیا می‌کند. در ویندوز ویستا و 7 نیز Run وجود دارد، تنها به طور پیش‌فرض در منوی Start وجود ندارد. با استفاده از این ترفند می‌توانید Run را در منوی Start ویندوز ویستا و 7 بازیابی کنید.

برای این کار:
ابتدا بر روی منوی Start راست کلیک کنید و Properties را انتخاب نمایید.
در پنجره باز شده به تب Start Menu بروید و بر روی دکمه Customize کلیک کنید.
سپس (ترفندستان) در پنجره Customize Start Menu، گزینه Run Command را بیاید و تیک آن را بزنید.
اکنون کلیه پنجره‌های باز را OK کنید و بر روی منوی Start کلیک کنید تا Run را مشاهده کنید.

لازم به ذکر است شما می‌توانید از کلیدهای ترکیبی Win+R نیز برای دسترسی به Run استفاده کنید. همچنین نوار جستجوی موجود در منوی Start ویندوز ویستا و 7 نیز کارایی مشابه Run را دارد.

گردآوری و تنظیم توسط : مسعود بلیدئی

داغ کن - کلوب دات کام


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ 9 / 8 / 1390برچسب:ترفند,ویندوز seven,آموزش,ویندوز7, توسط مسعود بلیدئی |